NOWY TERMIN: luty 2023!!! 📣📣📣  

Organizator:

Lockdown najtrudniejszym momentem dla FAKRO

03.02.2021 10:03:30

Podziel się

Strategie rozwoju polskich przedsiębiorstw w czasie pandemii wirusa COVID-19 - to temat spotkania, które 21 stycznia 2021 r. odbyło się na SGH. W debacie udział wzięli Ryszard Florek, prezes FAKRO, założyciel Fundacji Pomyśl o Przyszłości oraz prof. Sylwester Gregorczyk, kierownik Katedry Zarządzania Strategicznego SGH.

Pandemia, choć w różnym stopniu, dotknęła wszystkie segmenty rynku. W przypadku firmy FAKRO, czołowego producenta okien dachowych najtrudniejszym momentem był lockdown. Wysoka absencja pracowników, limitowany dostęp do surowców ograniczyły znacząco możliwości produkcyjne.

Prezes FAKRO gościem Czwartkowego Forum SGH

Zamknięcie granic przez wiele państw spowodowało spadek zamówień. FAKRO poradziło sobie w tym trudnym czasie dzięki rezerwom kapitałowym i produktowym, które pozwoliły na kontynuację rozpoczętych wcześniej projektów.

Prezes FAKRO podczas spotkania zwrócił uwagę na poważniejszy problem, z którym polskie firmy muszą się borykać niezależnie od pandemii – brak równych szans konkurowania na rynku globalnym. Podstawowym orężem zagranicznych konkurentów jest możliwość obniżania cen w stopniu, na który nie może sobie pozwolić polska firma. Wojna na tym polu jest skutecznym rozwiązaniem dla konkurenta, cena sprzedaje się sama – tłumaczył w czasie spotkania Ryszard Florek, prezes FAKRO. Podkreślał, że jakość trzeba umieć sprzedać. To wiążę się ze specjalistycznymi szkoleniami dla sprzedawców. Na cenę produktu dobrej jakości wpływają też czynniki mniej oczywiste. Na przykład szkolenia dekarzy, którzy będą chcieli i umieli montować okna konkretnej firmy oraz będą mieli łatwą możliwość nabycia produktu.  Architekt musi chcieć wpisać okno FAKRO do swojego projektu. Zrobi to, jeśli będzie regularnie wspierany przez firmę w sposób ułatwiający jego pracę – dodał Florek.

Jak zaznacza profesor Gregorczyk obniżanie cen może odbić się na jakości. Dlatego, wg. Ryszarda Florka rodzimy biznes musi szukać alternatywnych rozwiązań takich jak system szybkich dostaw czy znalezienie swojej niszy na rynku, która z różnych powodów jest niewygodna dla konkurencji. Konieczne jest powiększanie efektu skali, dającego realną możliwość obniżenia kosztów. Można to uzyskać poprzez zwiększanie sprzedaży produktów, które już są w ofercie firmy czy też korzystanie z odpowiedniego know-how obniżającego koszty produkcji. Wiedza o nowych technologiach pozwala szukać innowacji, przyciągających wymagającego klienta. Innowacyjność to jeden z najmocniejszych atutów FAKRO. Na rzecz rozwoju produktów pracuje ponad 100 inżynierów, autorów 185 zgłoszeń patentowych i wzorów użytkowych.

Ryszard Florek zaznaczył podczas spotkania, że celem firmy FAKRO jest dalsza ekspansja na rynek globalny, co wiąże się ze wspomnianym efektem skali.

Jako częściowe rozwiązanie problemu ograniczonej konkurencyjności polskich produktów, profesor Gregorczyk wskazał  konieczność większej współpracy między polskimi firmami, które muszą zacząć mówić jednym głosem. Takie działania realizuje założona przez Ryszarda Florka Fundacja Pomyśl o Przyszłości, skupiająca czołowych polskich przedsiębiorców. Wzajemne zaufanie i kapitał społeczny mają realne przełożenie na zyski. Jeżeli Polska nie będzie posiadała polskich firm globalnych, które swoją działalnością zagraniczną zrównoważą wypływ kapitału z Polski za pośrednictwem zagranicznych inwestorów ciągle będzie przegranym w gospodarczych mistrzostwach świata i stanie się krajem globalkolonialnym z niskimi zarobkami i wysokimi cenami produktów – tłumaczył Ryszard Florek.

Rozmowę poprowadził Bartosz Majewski, dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH. Czwartkowe Forum SGH, wspólny projekt Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Forum Ekonomicznego, to cykl debat online na temat bieżących problemów gospodarczych i społecznych w kraju i na świecie.

ŹRÓDŁO: FAKRO